BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, April 20, 2010

MACAM2 HAL..

Salam Sayang to all readers...

Lama sungguh dah x update blog ni..bersawang dah rasanyer..kalau lah blog ni sebuah penghidupan..dah lama innalillah..kehidupan nak kena dibela..nak kena dijaga..diberi makan..diberi minum..ini x, kerana dia bukan sebuah penghidupan lah..memang x heran langsung..

Kenapa dah lama x update..?? kenapa erk..macam2 hal berlaku semenjak dua menjak ni..tu yg terbengkalai sama sekali untuk meletakkan sebarang new post... sooorrryyyyy!!!

tahun 2010 ni memang dah ditarget sebagai tahun untuk pulun..so..masuknyer 2010 januari lalu..bermula lah azam yang satu tu dilaksanakan..weekdays dipenuhi dengan jadual sale kesana kemari..weekend..dah tentu tidak boleh diganggu..hanya tumpuan terletak 100% to my beloved family..

kesibukan kerja antara faktor jugaklah..tiada masanya untuk menaip sesuatu kat layar ni..

masuk awal bulan april ni..cabaran sebenar telah berlaku..tanggal 3 april bersamaan hari sabtu..pembantu rumah saya mohon untuk bercuti atas alasan untuk bertemu saudara sekampung yang ingin balik ke Lombok..bila ditanya kenapa..jawabnya "mahu dikirim baju untuk anak saya"..dengar jawapan dan timbang rasa kerana dia mengambil cuti kali terakhir adalah bulan febuari lepas..itupun kerana kami sekeluarga bercuti.."ok lah bik..saya bagi lah awak cuti..tapi balik esok petang ye.sebab isnin saya kena kerja"...agaknyer masa aku meluahkan kata macam tu..dalam hati dia melonjak keriangan yg x terkata dah kot..

Pagi tu saya dan suami dah bercadang nak bawak anak2 pergi ke Zoo Negara..so, pagi2 lagi saya dah suruh bibik rebuskan mee, sawi, telur,potong bawang n goreng, siapkan lah semua perencah untuk buat mee jawa..Tengan masak didapur..sempat lagi saya brtanya.."awak nak keluar bila?..dia jawab petang2 sikit lah puan..dalam pukul 4-5 nanti..bila dah selesai semua kerja rumah" jawabnye penuh lemah lembut..bila semua perkara dah selesai..kami pun bergerak lah menuju ke Zoo Negara pukul 11..

Ahad petang tunggu..punya tunggu..punya tugggu..dalam masa tu saya n suami terus dail..dail..n terus mendail..diantara panggilan yg dibuat..ada yg dapat tapi x berjawab..ada jugak yang off...sampai lah ke pukul 9 mlm isnin..dapat la suami bercakap dengannya..dia berjanji nak balik isnin pagi..2 hari selepas tu..panggilan dibuat..tapi hanya diam membisu..diangkat tapi tiada suara..tapi akhirnya x pulang2 hingga ke hari ini..kesudahannya memang dia dah lari..

Isnin pagi tu bermula lah episod kelam kabut kami suami isteri..mana nak letak anak2 sepeninggalan pergi kerja..

ISnin akhirnya 2-2 x pegi kerja..selasa..bergilir2 jaga anak..nasib baik 2-2 kerja tidak terikat..dalam masa yg sama mintak tolong mertua tengokkan anak2..terpaksa la mak turun KL...terima kasih mak!!

Hari khamis akhirnya anak2 diputuskan untuk dihantar ke nursery..puas menerangkan keadaan sebenar pada anak2 yg sementah 5 dan 2 tahun..memang xkan faham punya..bila dihantar ke taska pagi2..jeritnya dan takutnya mereka tu macam nak masuk ke penjara..penuh ngeri hidup dalam tu gamaknya..agaknya derita yg x berkesudahan hidup ditaska tu..menunggu mama n ayah ambil waktu petang tu rasanya macam 2 tahun menanti kot!!

Letihnya selepas pulang dari kerja x payah ceritalah..dengan badan letih..balik2 terus pegi ambil anak ditaska..dengan nak masak untuk makan malam..dengan nak uruskan kain baju yg nak kena basuh..nak kena jemur..nak kena lipat..aduuuuhhhh.. bila tiba kena closing booth..terpaksa keluar waktu malam..dulu boleh tinggalkan anak dirumah..kena la bawak segerombolan ni sekali untuk bungkus2 barang.. kesiannyar dengan meraka yg masih kecil tapi diarak kesana kesini..ni semua adalah kerana tiada siapa yg nak jaga mereka di rumah..bila sampai hari sabtu..taska x bukak..saya terpaksa uruskan beberapa perkara ..terpaksa berpecah..adik dengan mama..kakak dengan ayah..untuk mengurangkan tekanan kalau dibawa 2-2 sekali..terima kasih ayah..sanggup bawak anak ke tempat kerja..berhadapan dengan kerenah mereka yang dah selesa berBIBIK..bila tiba2 xde..masing2 terus demam..batuk.aduh laaaaa...sampai dah x terkata apa dah saya dan suami..BINGUNG!!...

Rengetan anak yang kecil dok nak ke bilik bibik..Rindu gamaknyer..sejak habis pantang dibela oleh dia..serasi..alih2 ditinggalkan begitu saja..emosi dia sangat terganggu!!..

Faham dengan keadaan cucu2 yang kehilangan..akhirnya mak mertua saya akur dengan perasaan simpati seorang nenek..datang ke KL semula menjaga anak2 saya kembali..dan lah budak2 tu belajar duduk taska 5 hari... lagi sekali terima kasih banyak2 mak!!

Dalam masa yang sama 2-3 orang telifon kononnyer nak bekerja sebagai pembantu rumah..sumer2nyer INDON...tapi berkesudahan yang sama..x dapat pengganti jugak akhirnya..dorang (INDON) ni dah semakin demanding..hebat2...

Dan akhirnya kata putus..buat sementara waktu..anak2 terpaksa di pos ke kampung kerana opahnya pun kelam kabut nak menguruskan perkahwinan ipar saya pada bulan 6 ini..saya dan suami tiada pilihan..nak biarkan orang tua tu dok di KL..komitmen dia masih banyak di kampung..kalau tinggal disini..persolan sampai bila...kerap muncul dikepala saya n suami..

Dalam masa kelam kelibut ni..barang2 rumah perlu di packing awal2 untuk perpindahan kami ke rumah baru..yeeee...walaupun ada rintangan dan dugaan disitu..ada jugak perkabaran gembira buat kami..yearrgghhh..rumah baru di Alam Budiman dah boleh diduduki..cuma ada beberapa perkara yg perlu di touch up sikit..insyaallah dalam bulan 5 hujung..selesailah semua ni..

So, anak2ku, terima lah keputusan ini..mama n ayah promise every friday mama balik kampung tengok kalian..masing2 x nak duduk taska kan..so, tinggal di kampung adalah jalan terbaik buat masa ni..opah boleh selesaikan kerja dia..dalam masa yang sama boleh jaga kalian ok...

Mama n Ayah..buat kerja kami seperti rutin biasa...ada banyak masa untuk uruskan renovation rumah..uruskan packing2 barang2 rumah..uruskan kerja2 booth mama..so, bagi sedikit ruang untuk mama n Ayah settlekan beberapa perkara..janji selesai semua perkara ni..Kalian akan terus dibawa kerumah baru kita nanti...SABARLAH SAYANG!!

Semua ini adalah liku2 hidup yang perlu kita hadapi..selagi bernama manusia..cabaran itu sentiasa ada.. itulah proses pembelajaran..belajar untuk menguruskan kehidupan..belajar untuk proses kematangan..belajar untuk hidup berumahtangga..begitulah hidup ini..

Pentas inilah untuk menguji kasih sayang sesama kita..Pentas ini lah untuk menguji kesabaran kita dalam pasangan rumahtangga ini..Pentas inilah untuk menguji kemampuan kita menjaga amanah kurniaan Illahi yang dianugerahkan buat kita..Pentas inilah untuk meCERMIN seBESAR2nya..kisah orang tua kita membesarkan kita..

Dan perjalanan inilah yang membawa ke penghujung dimana..disana ada 2 simpang..BAHAGIA atau PORAK PERANDA..sesebuah rumahtangga..di situlah tahap penilaian kita untuk sama2 berdayung menuju KEBAHGIAAN HINGGA KE AKHIR HAYAT..

Didedikasikan post kali ini..buat suami ku yang tercinta..terima kasih kerana memahami kemampuan diri ini..terima kasih kerana bersabar dengan diri ini..terima kasih kerana banyak mengalah dengan diri ini..

Juga buat mertuaku..terima kasih kerana mengasihi kami ini..terima kasih kerana menerima diriku ini..menumpang kasih padamu..

U'LL GET REWARDS FROM ALLAH...insyaallah..amin..

1 comments:

Anonymous said...

begitulah kehidupan..sabar..